torsdag, december 14, 2006

Nördarna bestämmer

I förra numret skrev vi om nördar. Och nu gjorde Märsta Myrstener det också i dagens DN.

Vi på redaktionen pratade en hel del om varför tjejer inte blir nördar lika ofta som killar och om de ens finns. Det känns som ett manligt beteende. Vi intervjuade ju Nora Strandberg i egenskap av nörd men hon höll inte med och Nora känns ju inte alls så ofarlig som en nörd egentligen ska göra.

Om man letar riktigt noga så finns det några tjejnördar men ofta känns det som att de är nördar för att få nördkillarna, eller är det jag som har sexistiska fördomar nu igen?

/anna

7 kommentarer:

Malin sa...

Nej, jag tror inte de är nördar för att få killnördar, men av någon anledning dyker de inte lika djupt i nördighet som killnördarna... generellt mönster av att inte "satsa allt" utan vara "lite bra på många saker"??

Jag var mer eller mindre nördig en större del av min tonårstid, vilket berodde på att min brorsa och mina killkompisar var det, men jag hade andra o-nördiga intressen och kompisar vid sidan om som gjorde att jag aldrig blev fullt lika nördig.

Anonym sa...

"Most geeks are wounded romantics after all..." /Sam Raimi (Regissör Spider-Man)

Kram!

/Billy

Anonym sa...

Nej anna, du har rätt. Hej förresten, long time no see. Eller hur man nu säger det. (Viktor; sömniga föredraget i lund, davidhalls torg i sthlm, och med sarah)

Wolf Clint sa...

Machonörd eller nördigt macho, vilket är bäst?

Macho sa...

Hello Viktor! Vi kanske ses i jul igen faktiskt. Jag och Wolfie ska förbi K-stad ser det ut som.

Jag är lite bra på många saker. Jag har varit nördbra på några saker men tappat intresset och glömt.

Sarah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sarah sa...

märkligt, jag är rent tekniskt kass på att blogga men hursom: tack för kommentaren och jag saknar dig och våra samtal. du är ju min 1a handsmentor.