onsdag, juli 11, 2007

Retuschblomman & ordet man

På lördag kan ni höra mig i radio P4 mellan 12-14.00. Jag snagglar om Retuschblomman och varför det är en så himla bra ide. Packade upp mina grejer samtidigt och råkade klirra lite med några pärlor och nycklar minst en gång. Annars då? Jo jag har faktiskt retuscherat mig själv (kan man säga). Det är rätt pissigt väder i Malmö och jag är av naturen bländvit så jag har skaffat mig Brun-utan-sol för första gången i mitt liv. Benen har fått en helt ok färg men händerna blir helt orangea. No like.

Tänkt på en annan grej. I Macho använder vi ju Aldrig ordet "man" i brödtext och kröniketext. Det finns bara i pratminus, alltså när ngn annan (som intervjuats) sagt det. Vi började med det i nummer 1 som gick i Klick! som en kul och bra grej. Men sen har det verkligen påverkat mitt sätt att skriva. Textkvaliteten höjs av att inte använda "man" utan istället använda ord som: Jag, du, vi, dem, oss, etc. Det är ju myycket tydligare vad som menas. Men här i bloggen skriver jag "man" för fulla muggar. Det är konstigt. Jag tror inte att jag säger "man" så mycket i vanligt tal jag antstränger mig för att säga "jag". Om det är jag vill säga. Har börjat säga "gemene man" en hel del sen jag började tänka på att inte använda ordet man i allmän form i onödan. En hel "folk" har dock slunkit in. Jag kan bli irriterad när folk säger "man" mycket. Jag fattar liksom inte vad som menas, det blir för otydligt.

Anna S

5 kommentarer:

Jasmin sa...

Jag har också börjat syna mig själv när det gäller användandet av "man".
Vad som är extra otäckt och inte speciellt ärovärt är att jag medvetet valt att använda "man" istället för "jag" för att jag fått för mig att det gör mitt uttalande mer trovärdigt.
Huya.

Anonym sa...

Har också tänkt på det här användandet
av "man" i mina texter och när jag talar.
Jag missbrukar det totalt och det blir
väldigt generaliserande när jag ;)
skriver och talar. Ett tag försökte
några vänner och jag använda oss av "kvinn" istället.
Fungerade inte så bra. För det blev såhär när vi försökte
förklara vårat beteende:
"Eftersom man använder man så mycket så borde man byta till kvinn"

Tack för en bra tidning. Varför fick jag första numret gratis i brevlådan?

Anonym sa...

Istället för "man", använd "en" som i exempelvis danskan; när en kommer och går...

/M

Anonym sa...

Det finns en viss fara i att använda uttrycken VI och DE också.

Macho sa...

Jag tycker inte det är så farligt att använda ordet man. Men det är väldigt otydligt. Det kan betyda nästan vad eller vem som helst.

Användadet av DEM och VI kan vara ett sätt att skapa opinion och ideologi. Eller bara för att påpeka en skillnad. Skillnader i sig är inget farligt. Det är när skillnader får för stor (och kanske fel) betydelse som det kan bli farligt.

Typ så. Jag kan ha fel såklart.

A.S