onsdag, maj 03, 2006

Hög feministisk teori?

Neil Strauss, Spelet:
"En av nutidens tragedier är att kvinnor på det hela taget inte har särskilt mycket makt i samhället, trots alla framsteg som gjorts under de senaste hundra åren. Valet av sexpartner är dock ett av få områden där kvinnor har obestridlig makt. Det är först när de har sjort sitt val och funnit sig i det som förhållandet blir det omvända - och mannen är i allmänhet tillbaka i en position där han har mankt över kvinnan. Kanske är det därför som kvinnor, till många mäns besvikelse, är så försiktiga att säga ja."

En radikalfeminist skulle ju så klart motsätta sig påståendet att "Valet av sexpartner är dock ett av få områden där kvinnor har obestridlig makt", men om man bortser från det, är det här hög feministisk teori som visar att människor oavsett kön kan förlora på sexism?
Gillar för övrigt hans bok, jag lär mig nåt nytt om heterokillar varje dag.
Tycker förresten att vi ska skriva mer "typiskt manliga" grejer. Jag svarar på frågan jag skrev nedan "är vi för queer?" Ja, vi är för queer tror jag. jag vill ha VM-pepp!
Nu ska jag hem jobba. Mysigare än att jobba på jobbet i alla fall!

INTI

Inga kommentarer: