onsdag, maj 31, 2006

Våga kallas hora!

En journalist ringde mig och ville veta varför vi använde ordet hora. Jag sa att jag inte tycker vi använder det knappt alls, men förklarade ändå min ståndpunkt.
Hora är ett vapen som används av killar och tjejer mot tjejer. Den som kallas för hora behöver inte ha gjort nåt alls som att ha sex eller hångla eller ens se sexig ut. Hora används mot vilken tjej som helst för att trycka ner henne. Det är bra att folk jobbar i skolorna för att bekämpa diskrimineringen som det innebär att tjejer blir kallade för horor.
Men glöm inte att den underliggande innebörden i att hora är fult ord är för att det är fult för tjejer att ha sex!
När vi använder ordet hora, inte som något negativt eller nedsättande, så bleknar den negativa laddningen bort. Till slut kan man komma till en punkt då det inte längre går att trycka ner nån tjej genom att kalla henne hora, eftersom ordet inte är negativt. Det kommer också bidra till att tjejer äger rätten till sin sexalitet och kan själva välja att vara libertiner eller återhållsamma utan att det ses som negativt. Och de verkliga hororna kommer att få det bättre när deras ord slutar vara en kränkning och bara betyder att man har sex för pengar.
OBS! Det här betyder inte att man ska gå runt och kalla folk för hora. Om den som blir kallad hora känner sig kränkt så är det en kränkning, oavsett om det var avsett så eller inte!! Hora betyder hora, inte snickare, tjej eller tråkmåns! Använd ordet för att beskriva rätt sak, inte fel!!! MISSTOLKA EJ!
INTI

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att "döda" en negativ innebörd på detta sätt är förvisso en välbeprövad strategi för att komma tillstånd med förändringar i samhället, men frågan är vilken potential detta har och med vilken framgång man kan göra detta med just ordet "hora". Rent principiellt håller jag alltså med om att det ständigt måste pågå en kamp över ordens betydelse, me jag ställer mig frågande till om ni verkligen kan åstadkomma detta i Macho (jfr med ord som nigger i USA som fortfarande är långt ifrån rumsrent, det vanligare förekommande nigga upplevs som "mjukare" men är fortfarande inte legitimt. Den historia som skriv in i vissa ord försvinner väääldigt långsamt)

Anonym sa...

I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
»