måndag, februari 05, 2007

Retuschering

Aftonbladet har en informativ artikel om retuschering här. När Linda Rosing fortfarande var med i Unika Partiet ville hon ju ha en stämpel å retuscherade bilder. Läste nu att hon inte kände att hon kunde ställa det kravet på FHM och andra större tidningar. Synd.

Bingo
skulle sagt att vilket dumhuvud som helst skulle fatta att hon var retuscherad på FHM-bilden. Men jag undrar det. Eller snarare, jag tror inte att man bryr sig så mkt om ifall det är retusch eller ej. När jag´var yngre ville jag se ut så ändå.

/Anna

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan ärligt säga att jag inte riktigt fattar det. Eller, jag förstår det rent intellektuellt sett men tänker liksom ändå inte på det. Det betyder inte att jag vill se ut så, snarare tvärtom, jag är så tröt på att alla de där brudarna sminkas och retuscheras till att se likadana ut. De är jättefina men kan man inte få se andra tjejer som är fina på andra sätt? Det finns ju så många snygga människor.

Anna Svensson sa...

Jag tänker nog så med. Att jag fattar intellektuellt men hinner reagera innan jag fattar att ngn är retuschad.

Jag är rätt nöjd med hur jag ser ut nu iofs. Fast ibland önskar jag att ngn kunde retuscha min hy när jag har stress-finnar.

Anonym sa...

Aha, sa trots att ni vet att damen ar retuscherad, tar ni till er budskapet, skonhetsidealet, osv, som om hon vore en riktig manniska?

Vilken lyxig egenskap retuscherarna atnjuter i sitt hantverk.. Som illustrator blir man avundsjuk. Undrar om de kan komma undan med vad som helst?

Det ar nastan som om man undrar om tjejerna nagonstans VILL tro och det ar darfor de accepterar den ena absurda bilden efter den andra som akta.

Kram!

/Billy

Anonym sa...

Men det är inte så att jag accepterar bilderna, det är snarare så att hjärnan luras hela tiden till att tro att tjejerna faktiskt ser ut sådär. Hjärnan är inte alltid så smart.

Fast det har inte så mycket att göra med hur jag ser på min egen kropp hoppas jag. Jag är också oftast nöjd. Just därför skulle jag också vilja se lite mer variation bland modellerna, eftersom det finns så många sätt människor kan vara snygga på. Det var det jag reagerade på i artikeln med Bingo, jag fröstår att det är en drömvärld han vill sälja, men varför måste den drömvärlden se ut på bara ett sätt? Varför har de snubbarna som bestämmer hur den drömvärlden exakt samma smak? Det undrar jag.

Och som illustratör kan du väl göra bilderna precis som du vill Billy?

Anna Svensson sa...

Ja det borde ju finnad utrymme för fler drömvärldar än Bingos det har du helt rätt i. Felet han gör är kanske att han inte riktar sig rätt. Det krävs nog mer än en brunett på framsidan för att nå nya målgrupper. Den målgruppen han redan har verkade dock rätt bestämd om manska lyssna på Bingo, och det ska man väl? Iaf när det handlar om Moore.

Och Billy: Linda Backman sa en gång att unga tar till sig de tecknade idealen på samma ologiska sätt som jag och Anja beskrivit om de retuscherade. Typ att de vill ha de smala Manga-midjorna eller stora ögonen. Har inet sett ngn undersökning på det men det låter inet helt orimligt. Något att tänka på när du skapar dina egna superhjältar?

Anonym sa...

Jag säger bara: glöm inte etnoprren! Det är ett jobb ni måste göra!

Alla tidningar gör ju sina produkter för sina egna målgrupper. Men det är alltid trist att tillhöra den målgrupp ingen av olika anledningar bryr sig om.

Anonym sa...

Jag har faktiskt hittat etnoporr nu. Men bara med svarta. Och ingen svenskspråkig.
Sen har jag hittat med shemales också! Jag trodde verkligen inte att det fanns så många shemales att undergruppen porrfilmsskådis fick plats. Jag hade fel. Det finns massa shemale-porrskådisar. "Shemales are better" hette tex en film.