måndag, juni 05, 2006

Anna är utbränd

.. eller nåt sånt. Min allergi/förkylning som har pågått ett tag nådde oanade höjder just denna helg så jag har såklart missat Hoodsfred för andra gången i rad. Ska dock ta mig i kragen och leta mig ut till Alby senare ikväll. När jag jobbat klart, såklart.
Riktigt trist faktiskt, jag hade gärna gullat med Anja, Melina och de andra Machosarna. Särskilt som det visat sig att vi faktiskt har läsare! Min största nojja är ju att alla tror att det är reklam och slänger sin gulliga Macho utan att kolla på den.
Å andra sidan har jag hört rapporteringar om inköpta Klick! utan en Macho i den! Är det så att folk baxar Macho? Inte OK säger jag.
Dessutom är Klick! världens roligaste tidning, fler borde läsa den. Macho och Klick! drack öl häromsistens, det var jättekul. Klick!redaktionen är verkligen världens finaste.

Om Machos egen språkdebatt tänker jag såhär: Först och främst har vi aldrig använt ordet Hora när vi pratat om tjejer. Den enda gången vi använder ordet hora är i bemärkelsen prostituerad. Vi har använt det på folk som säljer/har sålt sex.
Mitt största problem med ordet Hora är att jag inte förstår varför det ska ses som Det Mest Nedsättande Ordet.
Jag menar, det finns ganska många horor i världen. Ofta är det en väldigt utsatt situation att prostituera sig, det är antagligen ett av världens mest riskabla yrken. De horor jag pratat med talar om att det är svårt att hitta förståelse och att få den hjälp av samhället som de själva vill ha. När sexarbetarna (där ingår strippor, porrfilmare etc.) ville ha egna fackförbund för några år sedan blev det ju ett moraliskt ramaskri och stora offerstämpeln sattes i alla sexarbetares pannor.
Faktum är att det är fysiskt omöjligt för en hora att betala skatt, och därmed gå med i facket. Eftersom det är olagligt att köpa sex måste alla betalningar skötas svart.
Nu glider jag ifrån ämnet, men jag menar att horornas situation är inte den bästa just nu. Och då menar jag både arbetsförhållanden och hur de bemöts av samhället. Att sälja sin kropp är så himla förknippat med skam och att vara ett offer.
Och jag fattar inte varför folk dessutom ska säga att Hora är det värsta någon kan vara. Det blir liksom dubbelt upp med skit på hororna. Att säga att Vägra kallas Hora blir på ett sätt nedsättande mot de som faktiskt är horor. Jag tror inte att det hjälper någon.
Jag tycker helt enkelt inte att hora är ett nedsättande ord, däremot tycker jag att det är konstigt att kalla icke-prostituerade för horor, jag skulle tillexempel aldrig kalla Inti för Byggarbetare eller Florist.
Varför hora ses som det mest nedsättande ordet på en tjej är dock intressant. Jag kan ju tänka mig att det har att göra med hur folk ser på tjejer och sex. Men jag vet inte.

Sen vill jag säga att det är fantastiskt med responsen på Drömbögelvan. Anja är ett geni.

Har för mig att någon trodde att vi skulle göra Drömbög-Älvan. Fatta hur sjuk den artikeln skulle vara. Det var riktigt roligt att göra senaste numret. Best of Anjas och Annas mailkonversationer om bögar, fotboll och att köpa sex i Tyskland kommer snart.

ANNA

3 kommentarer:

Anonym sa...

Drömbög-Älvan hehe, ja den borde vi också göra någon gång. Kanske till midsommar? Är det inte massa älvor ute och far då?
Vi har fått så många sköna förslag på drömbögar, ligger ännu fler inne nu fast de hamnar i en lite konstig ordning på insändarsidan.
Nu ska jag sova, är en isbit efter en lång dag i Alby och imorgon ska vi ju fira Sverige! Heja!

Anonym sa...

www.sverigeparaden.se för den som har missat det. Samling vid Skeppsbron i Stockholm kl 13!

Anonym sa...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»