onsdag, maj 16, 2007

Bristen på kvinnliga formgivare

Jag läser till en kandidatexamen i reklam och grafisk form. Vi har väldigt många föreläsningar, och vad som slagit mig är att det rätt ofta är män som får föreläsa om grafisk form och reklam, medans kvinnor får föreläsa om illustration.
Inte nog med detta. När det väl föreläses om olika formgivare är det i princip aldrig några kvinnor som tas upp.
Historiskt så har grafisk formgivning varit ett mansdominerat yrke, men någon kvinna borde väl finnas?
Jag tog upp det här med en föreläsare en gång. Han föreläste förvisso om film, men han pratade bara om filmskapare som är män. Jag frågade honom rakt ut varför han inte tog upp någon kvinnlig filmskapare. Det blev en pinsam tystnad i lokalen. Folk blev nervösa. Nu är den provokative Micke Sol igång igen, tänkte de.
Föreläsaren svarade, "Det där har jag inte tänkt på. Jag förstår nog inte riktigt varför jag skulle göra det. Jag vill bara prata om de bästa, oavsett kön."

Hedersvärt kanske, och logiskt, men samtidigt säger han alltså att det inte finns några kvinnor i filmvärlden som tillhör de bästa.

Jag pratade med en lärare om att vi sällan får se något av formgivare som är kvinnor.
Han svarade, "Ja, har du ett sånt särintresse så får du väl googla om det på din fritid. Vi kan inte lära ut allt här."
Särintresse my ass. Alla grafiska formgivare jag känner till, känner jag till just för att jag hört talas om dem på föreläsningar och i andra skolsammanhang. Det är inte så att jag suttit och googlat fram de här männen.
Om det är någonstans man borde tänka på genus så är det på skolorna, annars går det ytterligare ut en årskurs med elever som för vidare traditionen att bara tala om män som formgivare, och flera av oss återkommer själva som lärare till skolan i framtiden och lär ut samma saker.
Det här är lite rubbat med tanke på att det ändå är en rätt hög andel tjejer som pluggar på designutbildningarna, och jag tror att för att de ska bli fler behöver de kvinnliga förebilder.

/Mikael Sol, praktikant

Inga kommentarer: