torsdag, maj 10, 2007

Blatte enligt Anna

 

Jag tänkte lägga kvällen på att få ordning på lite frågor som dök upp i kommentarerna i och med att redaktionen presenterade sig. Här är första inlägget, det ska handla om ordet blatte. Det här är egentligen inte Machos diskussion, det är Gringos. Även om Macho använder ordet blatte i statistiken för varje nummer. Macho har ingen agenda om att höja statusar hit och dit. Macho är till för att föra en diskussion om genus och jämställdhet, alltså inte om ordet blatte. Och efter det här inlägget ser jag helst att blatte-diskussionen på Macho är över. Om inte Inti eller ngn annan Macho har ngt att tillägga såklart.

Om ordet blatte: Det är kanske inte det ultimata ordet, jag vet att vissa har problem med det. Men jag ser inget bättre alternativ. För mig ryms både "blatte" och "svenne" under begreppet "svensk", eller världsmedborgare om du så vill.

Andra ord som jag absolut inte kan använda:

Invandrare: Låter inte som en svensk för mig. Jag fattar inte varför det ska betonas att ngn kommit till Sverige utifrån. Hur länge ska man gå, så att säga. Enligt SCB räknas en person som invandrare under sitt första år i Sverige. Sen är man svensk med utländsk bakgrund. Det finns inget som heter "andra generationens invandrare". Det heter "Svensk med utländsk bakgrund" om båda föräldrarna är födda i annat land än Sverige. Om den ena föräldern är född i Sverige är ungen "Svensk med svensk bakgrund"
Utlänning: Utlänningarna är de som bor "utomlands" inte i Sverige.

Nysvensk: Vem är "nyast"? Jag vet isåfall nysvenskar som kom hit innan jag föddes.

Då säger jag hellre blatte om jag måste definiera. Alla på Machoredaktionen står inte bakom begreppen "blatte" och "svenne". Så lämna dem ifred när ni ser dem på stan.

Blatte är väl traditionellt använt för någon som ser ut att ha "annan etnisk bakgrund än svensk". Och det är så jag brukar använda B-ordet. Jag vet i alla fall att jag blir behandlad och har förväntningar på mig som både "svenne" och "tjej", bland annat. Därför utgår jag ifrån att det finns förväntningar på de som ser ut som "blattar" och i det avseendet tycker jag att ordet är nödvändigt. Om alla var "färgblinda" så skulle ordet blatte inte behövas. Men tror ngn på riktigt att det är så?

/Anna

16 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du att svensk och världsmedborgare är samma sak?

Anonym sa...

Hej igen dummis! Jag citerar mig själv:

För att du ska förstå kommer en editering:
"För mig ryms både "blatte" och "svenne" under begreppet "svensk", eller under begreppet världsmedborgare om du så vill."

Dvs, Anna tycker att både blattar och svennar ryms i facket som kallas svenskar. Eller världsmedborgare om du så vill.

Så på ditt språk blir det:
"För mig ryms både "invandrare" och "svenskar" under begreppet "svensk", eller under begreppet världsmedborgare om du så vill."

Hör av dig igen om du har hajat!

-WC

Anonym sa...

Du anser alltså att alla som bor i Sverige är svenskar? De som inte vill vara det då? Om man, förståeligt nog, vill behålla sin etnicitet, sin identitet. Man kanske har bott i ett land och en kultur i 50 år, flyttar hit, men sen är man minsann svensk. Att påstå annat är kanske rasism? Får man inte bo i Sverige om man har en annan etnicitet? Macho - Bevara Sverige Svenskt!?

Anonym sa...

Wolf: Citerar du dig själv? Vadå, är du Anna?

Svensk och världsmedborgare är samma sak, var min fråga.

Jag förstod att Anna menar att blatte och svenne ingår i facket svensk (som kanske ingår i facket världsmedborgare. Eller så är det kanske samma sak som att vara världsmedborgare.)

Men det enda konkreta hon förklarar under titeln "Blatte enligt Anna" är att en blatte är nån med en annan bakgrund än en svensk. Tidigare sa hon att en blatte är nån som kallar sig för blatte.
Så om jag är halvarab som en av era medarbetare säger att han är. Men inte kallar mig blatte, är jag inte blatte då? Även om jag genom min pappa har en annan etnisk bakgrund än svensk?

och det är inte speciellt moget att kalla mig dummis. det här är en blogg och man har väl rätt att fråga. Och det är intressant att om du inte är Anna, inte låter henne själv förklara!

Anonym sa...

Heeej igen Nyfis!

Jag citerade mig själv för att jag redan skrivit samma text på en annan blogg som du har på dina favoriter. Där du oxå skrivit samma kommentar. Du vet säkert vilken jag pratar om så jag behöver inte ge dom onödig reklam.

Inlägget, som jag och säkert många andra förstod, handlade om varför inte ordet invandrare är så himla käckt. Inte så himla klurigt!

m.v.h.,
W. Clint

Anonym sa...

wolf:
"Inlägget, som jag och säkert många andra förstod, handlade om varför inte ordet invandrare är så himla käckt. Inte så himla klurigt!"

Menar du Annas inlägg?
Men hon skriver ju att inlägget beror på en diskussion som dök upp i samband med redaktionens presentation. Och den diskussionen handlade om definitionen av ordet blatte och vem som är det och vem som inte är det.
Om du läser Emmas presentation och sen Klaras så ser du. Du ser också att det inte finns några konkreta förklararingar även om svenne och blatte används. I Macho används blatte och svenne i statistiken, men tidningens redaktionsmedlemmar verkar mena olika saker när och om dom använder orden. Och det blir faktiskt klurigt om man vill veta vad det är dom menar.

Och som Engelbrektsson också påpekar så menar alltså Anna att alla blattar och svennar är svenskar. Men det enda hon tydligt kan definiera är att en blatte har en annan etnisk bakgrund än svensk. Nåt som bloggen som du inte villl göra reklam för också påpekar såg jag nu. Och på bloggen ställs även frågan: Vad är svensk etnisk bakgrund?

Och det var väl lite det jag undrade när jag ställde min fråga om att vara svensk och världsmedborgare kan vara samma sak. För världsmedborgare är vi ju allihopa. Så vad är den svenska etniciteten? Anna vet förmodligen vad det är. För annars hade hon ju inte kunnat säga till blattar att dom har en annan etnisk bakgrund än svensk.

Lena sa...

jag tycker att Annas utredning var ganska tydlig. Världsmedborgare är det som gäller. Allt annat är konstruktioner. Svenskar kallas väl de som bor i Sverige, de som bor i Danmark kallas danskar, för enkelhetens skull.Sen hur man känner sig är väl vars och ens ensak. Jag känner mig som världsmedborgare. Ordet blatte hörde jag första ggn 1975, det var etablerat redan då. Varför inte göra som Gringo, blaska ur begreppet och göra det till vad det är : ingenting värt.

Anonym sa...

"Varför inte göra som Gringo, blaska ur begreppet och göra det till vad det är : ingenting värt."

Hur menar du att Gringo gör detta? Kan du ge exempel?

Lena sa...

Till hatem: Det jag menar är att jag gillar inte att man så länge använt begreppet blatte som ett nedsättande omdöme om människor som lever o arbetar i Sverige. Genom att Gringo använder ordet på ett mera neutralt eller positivt sätt blir det mindre och mindre värt som ett nedsättande ord. Det tycker jag är bra, för jag gillar inte att generalisera om folk. Alla har lika värde. Förlåt om jag skrev slarvigt förut.

Anonym sa...

Men skulle du kunna ge exempel på HUR Gringo har använt det ordet på ett neutralt eller positivt sätt?

Lena sa...

Till hatem: bara på så vis att jag har den uppfattningen att Gringo använder ordet och skojar om det för att det ska bli mindre negativt. jag har inget exempel, tyvärr. Hälsn.

Anonym sa...

Nej, och det är inget ovanligt att folk inte har några exempel. Det är lite som att en del bara har lärt sig att tro att det Gringo gör är bra. Men få som jag har kommit i kontakt med kan säga på vilket sätt Gringo gör något bra!
Tack i alla fall för ditt svar.

Anonym sa...

Gringo har självklart använt ordet blatte i både neutral och positiv form. Tex Anja Gatus artikel OM ordet Blatte i förrförra Grande. Det var en absolut neutral ton.

När Gringo skriver om blatte så gör de det i en positiv ton. Alltså används ordet blatte i en positiv mening. Läs tidningen herregud jag fattar inte hur du kunnat missuppfatta det där.

Dessutom: Gringo har en sida för insändare. Du tror inte att du har hamnat på fel tidnings blogg om du vill diskutera Gringo?

Anonym sa...

majsan: Jo, du har rätt. Man ska inte diskutera Gringo här. Det ber jag om ursäkt för. Diskussionen från början handlade om ordet blatte och hur redaktionen på Macho använder det ordet i sin statisktik. Samtidigt skriver Anna i sitt inlägg att de inte riktigt själva är överens om vad ordet betyder! Förvirrande.

Anonym sa...

Taskigt att ta ifrån folk en annan identitet en svenska bara för att en förälder är svensk - iofs brukar andra räkna en droppe icke-svenskt blod som fullständigt kontaminerande, du kanske räknar tvärtom?

Anonym sa...

Hatem din dundernolla, det är kanske du ska komma med konkreta exempel på hur Gringo INTE urvattnar ordet? Kritik utan statistik känns mest som bitterhet.