måndag, maj 07, 2007

Genusteater!

Sarah Kane på Tribunalen!

Fedras kärlek av Sarah Kane går på Teater Tribunalen i Stockholm den 17-20 och 23-26 maj. Fedras kärlek har bara spelats en gång i Sverige. Nu är det Teater Ludigras tur.

Den engelska dramatikern Sarah Kane skrev fem pjäser innan hon dog 28 år gammal 1999. Hennes pjäser gör upp med traditioner, normer strukturar och sånt som folk gärna fastnar i. Och så gillade Sarah Kane att döda alla idéer om kärleken, det goda, det friska, livet och teatern.

Jag såg pjäsen i Lund för ett tag sen och nu kommer den till Sthlm. Här finns mer info: www.fedraskarlek.blogspot.com.

Det är en intressant pjäs, men jag gillar den mest för att huvudrollen (som är en prins) spelas av en tjej. Och det är tydligen en het potatis i teatervärlden om jag fattat det rätt. "Fel" kön i fel roll. Jag tycker det är sjukt intressant.


/Anna

5 kommentarer:

Anonym sa...

ja, det är sjukt nice med kvinnor i mansroller och tvärt om, händer ju nästan annars bara i shakespeareuppsättningar... kan också rekommendera klassikern jösses flickor i nytappning på stadsteatern, går just nu. var där häromdan och det var verkligen bra... mycket gråt och mycket skratt...

Macho sa...

jösses flickor var så jäkla bra! oj vad jag grät!

INTI

Anonym sa...

jag vet! jag lipade som en idiot! tyvärr hade jag inga näsdukar eller ens en tröja eller nåt med mig... dessutom var jag där själv så jag kunde inte dela det med nån. men det var rätt skönt. jag tyckte nästan att första delen var bäst. det är så intressant när det slår en att fast allt känns hopplöst ibland så påverkar det man gör nu, allt man tar ställning för eller emot, ändå framtiden. det är koolt, det ger mig styrka!

Anonym sa...

ja, den var verkligen sjukt bra. jag lipade som en idiot men var där ensam och utan näsdukar. gillade första delen skarpt, mycket på grund av att den verkligen visar hur det man gör idag påverkar morgondagen. oavsett intention...

Ms P Go Lightly sa...

hej,
jag har också sett pjäsen i lund och uppmanar alla att gå och se den! fantastiskt bra!