tisdag, maj 22, 2007

Manliga häxor

Nu är jag långt ifrån en expert på det här med det ockulta, men i dagens Metro stod det om en manlig häxa i Älvsjö som till hälften var varg och till hälften hund. Han bestämde sig för att på fyllan försöka mörda sina rumskamrater för att de inte ville supa med honom.
Det är så klart en väldigt hemsk och traumatisk händelse och de inblandade kan inte ha uppskattat det hela, men det är något jag stör mig på. Det är inte att han var till hälften varg och till hälften hund. Nej, det låter helt sunt och normalt i mina öron.
Inte heller stör jag mig på att han ville döda sina rumskompisar.
Jag stör mig på att han hävdade sig vara en manlig häxa.

Vi som följer Seinfeld vet att det inte finns manliga häxor.
Häxor är alltid kvinnor.
Är man en man är man en trollkarl.

Vart är samhället på väg egentligen?
Vad är nästa steg, manliga sjuksköterskor?!

/Mikael Sol

3 kommentarer:

Macho sa...

På tal om detta med häxor. Jag fick ju Stora Machoboken idag som vi hade på listan i förra Punkt SE. Där skriver Jan Guillou att det är en historieomskrivning när häxförföljelserna beskrivs som att männen ville utrota kvinnor som inte passade in i normen som vissa feminister hävdar. Guillou skriver att de flesta avrättningarna på den tiden var av män som begått tidelag. Alltså sexat med djur.

Det jag har hört från just den feministiska berättelsen om häxförföljelserna var att det var många promuskuösa kvinnor som dödades. Och Tidelagsmännen felade också på sex. Om de hade haft sex med varandra hade det varit ok då? Hade männen sluppit ligga med djur om inte alla promiskuösa kvinnor dödats?

Bara en tanke.

/Anna S

Anonym sa...

Tidelag är fresh!

Anonym sa...

Är du seriös? Manliga sjuksköterskor? Så heter det ju. -.-'