söndag, maj 14, 2006

Bakgrund: porr i blattebutiken

Jag vet inte riktigt vem det var som kom på idén. Men jag tror att det var ungefär som vanligt: vi pratade om något helt annat och helt plötsligt sa någon "Varför är det egentligen så mycket porr i blattebutiker?" Total tystnad. Alla tänkte efter. Nickade instämmande. Ja, varför?
Följden blev att jag skickades ut för att undersöka om det verkligen var så. Helt förutsättningslöst. Och visst får man känslan när man går in i en liten blattebutik att det är mer porr där än i en Pressbyråbutik. Alla tidningsägarna gav ungefär samma svar på min fråga: Porrkonsumenterna vill köpa sin porr i små butiker, och de ägs av blattar. Slutsatsen var alltså att ju mindre yta, desto mer porr. Klart samband. Eller?
Tidningsdistributören Interpress bekräftade. Små oberoende butiker tar in mer porr än de större kedjorna. Men när jag pratade med Pressbyrån sa de det motsatta! Ju större butiker, desto större spelavdelning, fler män och porr. Så även hos Pressbyrån finns ett samband mellan butikens ytstorlek och porrutbudet, men tvärtom. Mycket intressant.
Vad som också var intressant var att nästan alla tidningsförsäljarna skämdes så mycket över att prata om porren. Trots att de sålde porr, sa att den var viktig för butiken eftersom den sålde bra, så ville de absolut inte vara med i tidningen med namn och bild. Varför skäms alla så mycket? För de som köper porren skäms också. Alla skäms. Ingen vågar prata. Ändå påverkar porren oss alla, och skulle kunna ha en fin del av våra liv, om det hade funnits porr som vi faktiskt vill ha. Men hur ska vi få den om vi inte vågar prata om den? Jag var länge emot porr av gammal vana. Det är en klassisk "feministåsikt" att vara emot porr. Men lite är det med porren som med köttätande för mig. Jag äter inte kött, men inte för att jag egentligen tycker att det är fel utan för att jag tycker att köttindustrin är vidrig. Jag konsumerar inte porr, men inte för att jag egentligen tycker att det är fel utan för att jag inte har hittat någon porr som riktar sig till mig, och dessutom tycker jag att stora delar av porrbranschen verkar fungera på ett ganska inhumant sätt. Kanske har jag fel där, kanske vet jag inte tillräckligt i frågan. Det är därför jag tycker att det är viktigt med ett öppet samtal där vi inte fördömer varandra utan försöker lyssna på alla sidor.
Egentligen fanns inget annat syfte bakom "porr i blattebutiken" än att vi var nyfikna på om blattar verkligen säljer mer porr. På den frågan fick vi inget enkelt svar, vilket man väldigt sällan får.

Det är fint väder ute. Jag är fruktansvärt pollenallergisk. Men jag tror faktiskt att jag ska trotsa det och gå ut och leka i solen med Naouras och Sara. Och borde det inte lugna sig lite snart?

ANJA

1 kommentar:

Anonym sa...

En grej som är så himla kul med porren i blattebutiker är att jag vet att vissa tror att det är för att blattarna är så sexistiska och inte bryr sig.
Därför är det verkligen kul att det finns lika mkt på prellen och att det är mest svennar som köper. Fast det har ju kanske mer att göra med vilken målgrupp tidningsporren oftast riktar sig till.
Ahh, det är en stor fråga vi börjat nysta i.