tisdag, maj 09, 2006

Om underordningen

Som gulliga Inti och Anja redan snackat om..
Min enda åsikt om det där är att det mest handlar om hur folk defininerar makt. När jag läste Grupp 8 & Jag snackade de mycket om att höja statusen för kvinnlig kultur, antar att det är ungefär samma tänk som Gringos förortspepp. De blev iallafall anklagade för "livmoderfeminism", alltså typ biologism. Jag menar att man kan peppa för grejer som anses brudiga ändå.
Jag fattar inte varför det är så lätt att bli kallad biologist. Jag menar om tjejer och killar uppfostras olika så blir de ju olika. De har ju vuxit upp i helt skilda världar med olika referensrum (världens bästa ord, jag lärde mig det på samtidshistorian), alltså helt olika saker runt sig: jättestor skillnad på leksaker, hur folk snackar med en, osv, vad man refererar till. Då borde man ju kunna säga att ja, tjejer de är ju sådär, de har kjol på sig..eller nåt. För tjejer har ofta kjol, men det betyder inte att jag menar att det sitter i generna att gilla kjol.
Däremot fattar jag inte varför det finns en laddning på kjol om att det är lite töntigt/alldeldes för sexigt.
Jag tror att jämställdhetskampen skulle tjäna på att höja värdet på lite grejer som anses vara kvinnliga, typ ha kompisrelationer, hänga med barnen. Då blir det mer som en byteshandel istället för att alla ska slåss om en liten yta som anses ha mer makt än andra ytor.

Jaja, inte så konkret men ungefär så tänker jag. Nu är det hög tid att peppa loss för nästa Macho. Lite stressigt igen, särskilt med en Inti i Spanien. Jag vill ju bara vara ledig i solen!


ANNA

1 kommentar:

Naja sa...

Hej på er machosar! Jag hittade den här bloggen via någon lustig internetbakgata (alla vägar leder ju till Rom, som bekant), och tar tillfället i akt att hylla er lite! Vilken härlig och rolig och uppfriskande icke-mästrande tidning ni gör! Som gammal feminist och GUN-medlem (hej Anja!) som tvingats på alltför mycket genusdravel av oinsatta lärare under min universitetstid, är det ljuvligt att läsa texter av smarta människor som inte utgår ifrån att läsarna är puckade. Heja er och mer sånt!

/Anja, som just har skickat in sin magisteruppsats till kopiering och därför är lätt euforisk