fredag, maj 05, 2006

Smink vs sport. Och pengar.

Anna har naturligtvis rätt om språket. Det är bara så lätt att falla tillbaka i gamla, destruktiva mönster...

Om underordningen tror jag såhär: Man färgas ju av det samhälle man lever i, och i vårt samhälle är det de områden som män har haft makt över (ekonomi, politik osv) som ger hög status, och makt. Då är det kanske inte så konstigt att det är den delen som man försöker förändra och jämställa först, så att kvinnor får lika stort inflytande över politik och ekonomi som män. Men det innebär ju inte att män bara förlorar på ett jämställt samhälle.
Däremot tror jag inte att det är så enkelt att man kan säga att "den och den är underordnad den". Jag tror att alla vinner i vissa situationer och förlorar i andra. Jag får lägre lön än mina killkompisar och är rädd när jag går hem sent på kvällen, men när jag har "manliga" intressen som sport och ekonomi så uppmuntras jag. En killkompis kanske tjänar mer pengar än jag men om han tycker om "kvinnliga" saker, om han t ex gillar att sminka sig, så får han räkna med att bli öppet trakasserad på stan. Jag tycker inte att det går att säga vem av oss som förlorar mest.

Dåliga raggningsrepliker funkar inte på mig. Jag hoppas att det inte innebär att jag är ointelligent.

Nu ska jag springa iväg och träffa Inti så vi får prata om de här sakerna i verkliga livet istället. I en radiostudio, dessutom.

PS: Någon tycker säkert att sminket var ett töntigt exempel. Det tycker inte jag. Det är ju så kul att sminka sig! Jag önskar verkligen att fler killar gjorde det, och att attityden mot dem som gör det vore lite vänligare.

ANJA

Inga kommentarer: